„Väinamere tütar“Kasutaja  Ilmar Tamm projekt kategoorias Kodanikualgatus

Projekt "Väinamere tütar"

Soovime üheskoos ehitada kahemastilise päästepaadi „Väinamere tütar“

Meie eesmärk on ehitada „Väinamere tütar“ – autentne 11 meetri pikkune kahemastiline päästepaat, millega soovime hakata korraldama igasuviseid purjeretki Väinamerel ning Eesti põhjarannikul ja, juba edaspidi, ka Peipsi järvel. Retkedest ootame osa võtma nii lasteaialapsi kui kooliõpilasi ja tudengeid koos oma sõprade ja sugulastega. Paadiretked on mõeldud inimestele, kes naudivad värskes mereõhus viibimist ja soovivad proovida autentset purjematkamist. Vahvad paadimatkad annavad suurepärase võimaluse laiendada populaarset loodusõppe kogemust. Teisalt aitab see kaasa meie oma, Eesti rannamere keskkonna tundmaõppimisele võrratute looduskoosluste abil – Matsalu, Saaremaa ,Vormsi, Naissaare, Lahemaa, Ontika, Päite ja Loode-Peipsi.

Kahemastiline kaunitar

Silmas pidades reisijateveole täna kehtivaid nõudeid on õpperetkede paadi tüübiks valitud väga merekindel paadimudel - klassikaline 19. sajandi lõpu - 20. sajandi alguse klinkerplangutusega päästepaat. Meie paadi algne eeskuju on väga edukalt teeninud 1920. aastatel Saksa merepääste teenistuses SAR-is (Sassnitzi jaamas, Rügenil, Põhja-Saksamaal). Projekti kohandas Eesti ja Soome pikaajalist rannasõidukogemust arvestades meie oludele sobivaks Soome laevameister hr Lasse Kiiski.

„Väinamere tütre“ ehitust ja sõite teostab Raudlaeva Maja MTÜ koos oma partneritega. Ettevõtmisesse on kaasteelisteks kutsutud Pärnu Merenduskeskus (Pärnumaalt), Salme vald (Saaremaalt), siis Vormsi vald, laevaühingud Ruup, Vikan ning Veskiviigi sadam (Läänemaalt), samuti Riigimetsa Majandamise Keskus ja Eesti Ajalooliste Laevade Selts, Lennusadam (Harjumaalt) ning Toila Vabatahtlik Merepääste (Ida-Virumaalt).

Laevameistriteks ja -puuseppadeks on meil pikaajalised partnerid Läänemaalt eesotsas HE Paat OÜ-ga ja Rannarootsi Muuseumiga, kellele on käesolev projekt juba neljas klassikalise puitaluse-põhine ühistöö Raudlaeva Majaga.

Meeskonnast ja merest

Raudlaeva Maja liikmeskonna varasemate töökogemuste hulka kuulub puidust mere-, järve- ja jõealuste autentne ehitamine, nende renoveerimine ning igapäevane majandamine. Ühingu liikmed on matkanud, seilanud, sõudnud ja sukeldunud sise- ja merevetel põngerjapõlvest saati. Viimasel 15-nel aastal oleme käinud purjetamas klassikaliste puitlaevadega nii kodusel Läänemerel kui Atlandi ookeanil ja ka Vahemerel.

Loodame oma tegevusega innustada kõiki teisigi merekeskkonna olulisust, haprust ja tähtsust mõistma ja seda kogemust saama ikka ja alati praktilise laevasõidu käigus.

Meie eeskujud on kuulsad merematkajad

Meie eeskuju on meresõidus ja paadikäsitlemise oskuses – eeskätt päästepaatide teemas - kuulus Sir Ernest Schakletoni ning tema 28 kaaslase 1914.-16. aastate polaarmatka lugu. Nagu kõik purjelaevanduse ajaloo sõbrad teavad, purjetas tema meeskond sarnase ehitusega päästepaadil "James Caird" (1916.a.). Meretee viis Antarktika rannikul asuvalt Elevandi saarelt Lõuna-Georgia saartele, et tuua oma, jäässe jäänud laeva asemele abilaev sealsest vaalapüüdjate sadamast. Korraliku kahemastilise päästepaadi olemasolu, tema kindlameelne juhtimine ja meeskonna väga head meresõiduoskused panidki aluse ühele kuulsaimale 20. sajandi meresõiduloole.

Veelgi haaravamaks teeb selle näite värske, 2013. aastast pärit lugu, kus rühm britte ja austraallasi kordasid õnnestunult polaarmatkaja Tim Jarvise juhtimisel täpselt sama retke (ja endisaegset varustust kasutades) taas kahemastilisel päästepaadil "Alexandra Schakleton". Nii on päästepaat kangete meeste alus tõesti ka 21. sajandil.

Meil on suur au jätkata "Väinamere tütre" projektiga toetudes vägevate eelkäijate kogemusele. Nii on toredaks töövõiduks kõigile projektis kaasalööjatele värske uudis, et me ettevõtmist on toetanud hr Tim Jarvis isiklikult.

„Väinamere tütar“ on mõeldud kõikide Eesti inimeste jaoks

Soovime oma ettevõtmist tutvustada üle Eesti ning seeläbi levitada head loodusmatkamise, -õppe ja rannapurjetamise kogemust. Et saabuv 2016. aasta on valitud ka merekultuuri aastaks, saame oma tegevusega kaasa aidata Eesti traditsioonilise meresõidu propageerimisele ühe selge ja konkreetse tööga.

Kuivõrd „Väinamere tütar“ on mõeldud kõikide Eesti inimeste jaoks, tutvustame oma ettevõtmist Eesti Ajalooliste Laevade Seltsi jpt partnerite netipõhiste kanalite kaudu. Samuti plaanime oma tegevust tutvustada meediakanalite abil, sh ajalehtedes Postimees ja Eesti Päevaleht, Kuku raadio Meretunnis ning ERRi kanalites. Oleme sõlminud kokkuleppe projekti kajastamiseks ka ajakirjaga „Paat & Meremees“, kes on me R-Maja tegevusi oma lehekülgedel varemgi tutvustanud.

Kõik huvilised üle-Eesti saavad meie ettevõtmisele kaasa aidata ühisrahastus-platvormi „Hooandja“ kaudu. Ja nii on ta avatud kõigile Eestis ja Eesti lähedal, kelles meri, laevasõit ja kangete poiste-tüdrukute seiklused vahvat äratundmisrõõmu ja osavõtmise iha tekitavad.

Tere tulemast Eesti rannameredele, tere tulemast Eesti loodusesse "Väinamere tütre" purjede all! Tervitame Teid südamlikult, Raudlaeva Maja poisid ja tüdrukud

Ja meie projekti kaasteelised on: 

Tarmo Kõuts, admiral, Eesti Kaitseväe juht aastatel 2000-2006
Tim Jarvis, polaarmatkaja, „Shakleton Epic“ matka 2008-2013 ettevalmistaja ja eestvedaja
Mirtel Pohla, Eesti lavakunsti juhtiv jõud
Ajakiri „Paat ja Meremees“ – Jaano Martin Ots
Eesti Ajalooliste Laevade Selts – Herkki Haldre
Kuku raadio Meretund – Küllike Rooväli
Pärnu Merenduskeskus – Karel Pajanin
Rannarootsi Muuseum – Jorma Friberg
Riigi Metsamajandamise Keskus – Ulvar Kaubi
Toila Vabatahtlik Merepääste ja Toila sadam – Mehis Luus
Salme sadam – Kalmer Poopuu
Veskiviigi sadam – Arvo Oorn
Lennusadam – Tiit Einberg

Sarnased projektid

Levila otsib superpuud. Lühifilm puude tähtsusest.

  • 21%kogutud
  • 2115€toetatud
  • 13 päeva veel