Tere!
Olen Annemai ja olen lastetennise treenerina töötanud juba 5 aastat. Kohe kui ma alustasin, siis sain aru, et 3-6 aastaste laste tennisetrennid ei toimi. Tundsin, et põhjustasin piitsa ja prääniku meetodi abil end kehtestades lastele vaid ebavajalikke emotsionaalseid pingeid, mis aeglustasid õppeprotsessi ja ei olnud ühelegi osapoolele kasulikud. Lastel ei olnud trennis lõbus, nad ei omandanud tennisemänguks vajalikke oskusi, seetõttu polnud ka lapsevanemad rahul, mistõttu polnud ka tenniseklubi rahul ja ka mina treenerina olin läbipõlemise äärel.
Spordikoolid aga soovivad vastu võtta võimalikult noori lapsi ja ka lapsevanematel on huvi laps võimalikult vara trenni tuua, võttes arvesse spordialadel üha suurenevat konkurentsi, kuid tihti puudub treeneritel pädevus 3-6 aastaste lastele spordialade tutvustamiseks. Seega kaotavad lapsed spordiala vastu huvi juba väga varakult, treeneritel on oht emotsionaalselt läbi põleda ja lapsevanemad pole spordikooli tegevusega rahul. Tunnistan ausalt - ma ei saanud nende tundide andmisega hakkama, aga selle asemel, et probleemi eest põgeneda, otsustasin hoopis, et pean sellele probleemile lahenduse leidma.
Juba esimestes tundides sain aru, et 3-6 aastased lapsed olid justkui kuskilt teisest reaalsusest, kus kehtivad teistsugused reeglid. Märkasin, et lapsed võivad väga sügavalt ja pikka aega keskenduda, kui nad saavad ise valida, mis tegevust nad parasjagu teevad. Neid huvitas kõik, mis ruumis oli, kuid mitte see, mida mina parasjagu seletasin. Grupiviisiline tegevus oli pea et võimatu, sest nad tahtsid kõiki vahendeid oma käega katsuda ning ei suutnud paigal püsida. Sain aru, et traditsioonilised õppemeetodid ei tööta 3-6 aastaste lastega. Hakkasin uurima, avastasin Montessori meetodi ja sain aru, et see on just see meetod, mis aitab mul muuta laste spordi kõigile osapooltele emotsionaalselt meeldivaks kogemuseks. Minu sees tekkis soov Montessori meetod 3-6 aastaste laste spordi algõppega ühendada.
Nägin vaimupildis seda ideaalset Montessori printsiipidel põhinevat spordi algõppe keskkonda, kus on nii lastel kui ka treeneril mõnus olla. Selles piiritletud vabas keskkonnas on lastel võimalus valida, mida ja kui kaua nad teevad ning treener on vaid ühenduslüli lapse ja õppevahendi vahel. Taolises keskkonnas õpivad lapsed valikuid tegema ja tegevusi lõpetama, arendavad tahtejõudu, on sisemiselt motiveeritud tegutsema, seega keskenduvad kauem. Lisaks tekib selles ruumis sisemine distsiplineeritus, mis võib sündida ainult huvipõhise tegevuse käigus ja kus väliselt piitsa ja prääniku abil kehtestatud reeglite kehtestamine pole enam vajalik. Just seetõttu on õppetegevus efektiivne, intensiivne, arendav, põnev ja emotsionaalselt mõnus.
Täpsemalt saab Montessori printsiipidega tutvuda SIIN.
Lastel on õppekeskkonnas võimalik tutvuda spordialaüleste baasoskustega, erinevate spordialade ja liikumispraktikatega juba enne 6-aastaseks saamist. Viskamine, püüdmine, jooksmine, hüppamine, löömine, väledus, koordinatsioon, tasakaal - kõikide nende baasoskuste arendamiseks on keskkonnas vajalikud materjalid, mille abil laps saab iseseisvalt neid oskusi arendada. Lisaks tennisele on ruumis võimalik tutvuda kõikvõimalike pallimängudega nagu näiteks jalgpall, käsipall, saalihoki ja korvpall. Täpsema materjalide plaani leiab SIIT.
Soovin peagi lisada ruumi veel erinevad liikumispraktikad nagu tantsimine, tuishou jne. Olles omandanud spordialade ülesed baasoskused, on lastel võimalik kuueaastaselt teha valik, milline liikumispraktika või spordiala on kõige meelepärasem ja minna sellega süvitsi edasi. Sellest on omakorda ka huvitatud klubid ja lapsevanemad, et lastel silmad säraks, oskused oleks omandatud ja et ka konkurentsitihedas professionaalses spordis läbi löömiseks ollakse graafikus, kui selleks soovi on. Lisaks annab liikumispraktikatega võimalikult varajane tutvumine võimaluse tulevikus ükskõik millise spordiala või liikumispraktikaga tegeleda.
Mõistsin, et sellise ruumi loomiseks oli mu tarvis minna Montessori õpetaja koolitusele, et saada struktuurne arusaam sellest, mida kujutab endast Montessori meetod ja kuidas ma saaksin õpitud teadmised laste spordi algõppesse üle kanda. Seda ma ka tegingi. Suvel 2019 alustasin õpinguid Londonis Montessori Instituudi suvisel kursusel, kus õppetegevus on jagatud 3 moodulisse.
Hetkel on õpingutes üks kolmandik läbitud. Montessori õpetajakoolitus pole aga just kõige odavam lõbu ja seetõttu vajangi Teie abi, et AMI 3-6 Montessori õpetajakoolitus lõpetada ja MK tennisekoolis valmiv tennisespetsiifiline õppekeskkond valmis teha. Seejärel on plaanis luua universaalne spordi algõppe ruum, mida oleks võimalik kohandada ülemaailmselt kõikide spordikoolide ja Montessori koolide vajadustega.
Plaan on projekt valmis saada sügiseks 2022, et alustada lastega treeningtegevust juba valmis keskkonnas. Sel suvel on plaan valmis saada esialgsed tennise spetsiifilised spordi algõppe keskkonna materjalid ja läbida Montessori õpetaja koolituse II moodul. Sügisel/talvel on plaanis läbida Montessori õpetaja koolituse II ja III õpetajapraktika ja samal ajal täiustada spordi spetsiifilise ruumi materjale. Suvel 2022 on plaanis läbida Montessori õpetajakoolituse III moodul, et saaks juba ülejärgmist õppeaastat alustada lastega valmis spordi keskkonnas.
Hooandjatele pakun tänutäheks kingitusi, mis aitavad Montessori meetodiga ja selle võimalustega spordi ühendamiseks lähemalt tutvuda. Kuni laste spordikeskkonna valmimiseni pakun loenguid ja koolitusi kas veebivahendusel, MK tennisekooli tennisespetsiifilises spordi algõppe keskkonnas või hooandjale sobivas kohas. Lisaks pakun ka tavalisi tennise eratunde, kas Tartus või hooandjale sobival väljakul. Loodan, et leiad midagi just Sinule sobivat!